Zmiany w funkcjonowaniu Urzędów Stanu Cywilnego usprawnią ich funkcjonowanie
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zaproponowane rozwiązania mają usprawnić pracę urzędów stanu cywilnego i poprawić obsługę obywateli przez te instytucje.
Jedna z najważniejszych zmian zakłada, że kierownik urzędu stanu cywilnego będzie mógł upoważnić pracownika urzędu stanu cywilnego do przenoszenia do centralnego rejestru stanu cywilnego aktów sporządzonych w papierowych księgach stanu cywilnego.
Rozwiązanie to przyspieszy nie tylko sam proces przenoszenia aktów, ale także wydawanie odpisów z nich. Miesięcznie ok. 360 tys. aktów stanu cywilnego jest przenoszonych do centralnego rejestru.
Ponadto zgodnie z nowymi przepisami, kierownik urzędu stanu cywilnego będzie miał prawo do administracyjnego trybu unieważniania błędnych aktów stanu cywilnego oraz wzmianek dodatkowych błędnie sporządzonych z przyczyn technicznych lub z powodu niewłaściwego zastosowania centralnego rejestru.
Rozwiązanie to umożliwi szybkie wycofywanie z obrotu błędnych aktów stanu cywilnego. Regulacja ta będzie stosowana również do aktów stanu cywilnego sporządzonych po 1 marca 2015 r. oraz wzmianek do nich dołączonych, bo to właśnie od tego momentu, czyli w początkowym okresie funkcjonowania centralnego rejestru było najwięcej nieprawidłowości. (rp)
2016-05-12 08:10:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»