Częstochowa zmienia swój wizerunek – miasto chce być kojarzone nie tylko z Jasną Górą, ale także z miejscem przyjaznym polskim i zagranicznym inwestorom.
By ściągnąć duże firmy, magistrat kusi zwolnieniami podatkowymi, terenami inwestycyjnymi, a także niższymi kosztami pracy niż w stolicy czy aglomeracji śląskiej.
– Częstochowa to nie tylko miasto Świętej Wieży, ale gospodarcza i kulturowa stolica regionu, ośrodek akademicki i inwestycyjny – przekonuje prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.
Korzyści dla inwestorów
Miasto oferuje inwestorom 400 ha gruntów poprzemysłowych, położonych na terenach dawnej Huty Częstochowa SA. Są one w pełni uzbrojone i dobrze skomunikowane, mają też dostęp do napowietrznych rurociągów azotu i tlenu. W centrum miasta do zagospodarowania jest działka pod centrum konferencyjno-wystawiennicze, a w zachodniej części – zbiorniki wodne „Lisiniec” gotowe pod inwestycje sportowo-rekreacyjne typu aquapark. Zachętą dla inwestorów są zwolnienia podatkowe. Z ulg w podatku od nieruchomości może skorzystać każdy przedsiębiorca, który utworzy co najmniej jedno miejsce pracy i utrzyma zwiększony stan zatrudnienia przez minimum 3 lata. Dla dużych przedsiębiorców zwolnienie wynosi 40 proc., dla średnich – 50 proc., a dla mikro i małych przedsiębiorstw – 60 proc.
Giganci przemysłu
W Częstochowie w tej chwili funkcjonuje 417 firm z kapitałem zagranicznym. Amerykański koncern motoryzacyjny TRW, produkujący poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa, zatrudnia 4 tys. osób. Tyle samo pracowników ma Huta Częstochowa ukraińskiego koncernu ISD. Mało kto wie, że to właśnie tam powstała konstrukcja warszawskiego Mostu Świętokrzyskiego.
Z Częstochowy pochodzą też kufle używane podczas Oktoberfest (produkuje je austriacka firma Stolzle), miasto może także poszczycić się najnowocześniejszą w Europie hutą szkła typu float, którą wybudował amerykański Guardian. – Obecnie prowadzimy negocjacje z Chińczykami, nasze delagacje już jeździły do Chin, ostatnio pojechali tam też przedstawiciele biznesu – mówi Matyjaszczyk.
Swoją ofertę skierowaną do inwestorów miasto zaprezentowało podczas Road Show, na które zaprosiło dziennikarzy i przedstawicieli biznesu. Tereny inwestycyjne można było oglądać nie tylko z okien wycieczkowego autokaru, ale i z lotu ptaka, podczas wycieczek awionetkami. (mg)
30-31 października 2012, Częstochowa