Efektywne strategie promocji JST w internecie to tematyka tegorocznego, XVI Spotkania Biur Promocji, które odbyło się w Będlewie koło Poznania 25-26 października 2012 r.
W spotkaniu wzięło udział 70 specjalistów od promocji czy Public Relations. Konferencji towarzyszył Przegląd Materiałów Promocyjnych, który dał możliwość poznania tego, co robią inne samorządy w dziedzinie promocji. Spotkanie zorganizował Związek Miast Polskich.
Uczestnicy konferencji mogli zapoznać się z teorią na temat efektywnych metod obecności miast w internecie i wziąć udział w warsztatach, które pomagały przygotować kampanię w sieci. Zajęcia prowadziła firma Performance Media. Internet w Polsce robi się w naszym kraju coraz bardziej popularny – już ok. 20 milionów Polaków z niego korzysta, a udział internetu w wydatkach na reklamę systematycznie rośnie. Internet gwarantuje duży zasięg oddziaływania, jakość o wysokim stopniu zaangażowania (można płacić za konwersję czyli efekty, np. nie za liczbę odsłon, ale wejść na konkretną podstronę, wypełnienie formularza, ściągniecie broszury, zapis na newslettera itp.) i zapewnia efekty w krótkim czasie. Warto jednak przy budowaniu kampanii w Internecie korzystać z pomocy profesjonalistów, aby ograniczyć bezsensowne wydawanie pieniędzy.
Do podstawowych czynników wpływających na efektywność komunikacji JST w internecie należy holistyczne podejście, skupienie się na autentycznych walorach i atrakcjach miejsca, dobranie odpowiedniej grupy docelowej (od tego zależy wybór określonych mediów) oraz zaplanowanie i egzekucja działań promocyjnych. Ważne jest, aby nie budować sztucznych wartościach, nie kierować komunikatów do tych, którzy nie są grupą docelową, a także zapewnić tym samym optymalne wydawanie środków. Internet daje możliwości podzielenia komunikacji na poszczególne podgrupy w obrębie jednej grupy docelowej i dzięki temu można zapewnić jeszcze bardziej precyzyjny przekaz. W Internecie samorządy mogą się promować samodzielnie, ale również robić to we współpracy z innymi podmiotami, np. komercyjnymi. Warto pomyśleć o szerszej komunikacji, zaprosić do promocji innych partnerów z regionu i spoza niego czy zaangażować portale o podobnej tematyce. Dobra treść filmu zamieszczonego w sieci sprawi, że szybciej zostanie osiągnięta tzw. masa krytyczna, mniej zapłacimy za wyświetlenia, a rezultat będzie podobny do „kuli śniegowej”.
www.miasta-polskie.pl