Tegoroczna konferencja „Miasta w Internecie” odbyła się pod hasłem „Skuteczność – Kreatywność – Wiedza. Samorządy wobec wyzwań eRozwoju w czasie kryzysu”.
Była to okazja do dyskusji między przedstawicielami rządu, samorządów, świata nauki oraz sektora prywatnego na temat realizacji Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
– W dobie kryzysu ekonomicznego Internet zyskał na znaczeniu, jako podstawowa infrastruktura wzrostu gospodarczego, a rozwiązania informatyczne (ICT) nazwano technologiami dobrobytu. W Polsce w najbliższych latach zainwestujemy w technologie teleinformatyczne 15 miliardów złotych – problem w tym, abyśmy zrobili skutecznie i dobrze rozpoznając potrzeby. Bezrefleksyjne kopiowanie i naśladownictwo wzorów skończy się kolejnymi rozczarowaniami – powiedział
Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”, dyrektor programowy 13 KMWI.
Ważnym tematem konferencyjnych debat i prezentacji była problematyka związana z tym, w jaki sposób powinno się w Polsce zorganizować system kształcenia i edukacji do życia w otoczeniu nowoczesnych technologii.
– Nie powinniśmy wydawać pieniędzy na kształcenie barmanów, ochroniarzy, czy fryzjerów, lecz – będę powtarzał jak mantrę – na edukację cywilizacyjną – na cyfrową alfabetyzację społeczeństwa. Chodzi o zdobycie przez dorosłych Polaków kompetencji, które podniosą jakość życia i pracy dzięki wykorzystaniu Internetu i komunikacji elektronicznej. Jakich? Jak skorzystać z usług w Internecie, jak zrobić prezentację w Power Poincie, która przyda się w pracy, jak znaleźć potrzebną informację czy usługę w Internecie przy pomocy komórki, jak skomunikować z wnukami za pomocą komunikatorów? Choć wiele mamy oddolnych inicjatyw lokalnych, są to umiejętności, których ta generacja Polaków w większości wciąż nie posiada. Na dwadzieścia lat przed emeryturą! To wielkie marnotrawstwo kapitału ludzkiego, na które Polska nie powinna sobie pozwalać – powiedział Krzysztof Głomb.
Podczas konferencji przedstawiono badania EUROSTAT z 2006 roku, które m.in. wykazały, że w grupie wiekowej 25-54 lata niemal połowa (44 proc.) to analfabeci cyfrowi oraz po jednej piątej (22 proc.) osoby o niskich i średnich umiejętnościach. Co dziesiąty (11 proc.) Polak w tej grupie zdobył wysokie umiejętności cyfrowe.
Badanie pokazuje ogromny dystans dzielący Polskę od Danii, Szwecji i Norwegii, gdzie mamy do czynienia z kilkuprocentowymi grupami analfabetów, a także Niemiec (10 proc.), Wielkiej Brytanii (17 proc.), Austrii i Słowacji (21 proc.) oraz Finlandii (23 proc.).
13 Konferencja Miasta w Internecie, 24-26 czerwca 2009, Zakopane, www.mwi.pl