Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»


Nowa wersja CEPiK może sparaliżować pracę urzędów

Samorządowcy ostrzegają, że przygotowywany system ewidencji pojazdów i kierowców, który ma od nowego roku scalić wszystkie bazy danych kierowców i samochodów, nie jest gotowy do uruchomienia i będzie generować problemy.

Prace nad nowym modelem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trwają w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych od 2013 r. Zdaniem samorządowców wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych umożliwiających realizowanie usług publicznych z korzyścią dla obywateli jest konieczne, jednak stan przygotowania administracji rządowej do sprawnego uruchomienia systemu jest niedostateczny.

Brak szkoleń i planu

Samorządowcy alarmują, że uruchomienie nienależycie przygotowanego systemu może sparaliżować pracę wydziałów komunikacyjnych, bowiem przepisy wdrażające CEPiK nie przewidują możliwości alternatywnej obsługi interesantów w sytuacji, gdy wystąpią problemy w funkcjonowaniu systemu. Brak połączenia uniemożliwi urzędnikowi rejestrację pojazdu, a także wydawanie praw jazdy.

– Jeżeli harmonogram wdrażania nowego narzędzia zostanie podtrzymany, nie będzie czasu ani na pilotaż w powiatach, ani na testy czy szkolenia urzędników. W tej chwili brakuje także procedur awaryjnych, jak urząd ma działać w momencie wystąpienia procedur – mówi Monika Małowiecka, ekspert Związku Powiatów Polskich.

Przemysław Kuna, podsekretarz stanu w MSW, tłumaczy, że w tej chwili nie ma żadnych przesłanek, by ministerstwo nie było przygotowane i nie zdążyło z realizacją projektu w wyznaczonym terminie.

Przełożyć termin

Zdaniem samorządowców wejście systemu w życie powinno zostać przełożone o  pół roku. – Propozycja nie grozi żadnymi konsekwencjami finansowymi, bowiem środki na realizację projektu pochodzą z budżetu państwa, a nie stanowią środków zewnętrznych – podkreśla Małowiecka.

Ponadto uzyskany zostałby czas na przeszkolenie urzędników. Samorządowcy nie kryją obaw, że wraz z uruchomieniem CEPiK wystąpią problemy tak, jak w przypadku Systemu Rejestrów Państwowych.

– Jeżeli wystąpi jakiś problem, to wtedy będziemy reagować. W tej chwili przesunięcie terminu wejścia w życie projektu traktujemy jako ostateczność. Data uruchomienia systemu jest znana od ponad dwóch lat i było wystarczająco dużo czasu, by się do tego odpowiednio przygotować – mówi Przemysław Kuna.

Samorządowcy ostrzegają, że w przypadku wystąpienia problemów, niezadowolenie mieszkańców skupi się na władzach powiatowych, nie odpowiadających za błędy popełnione na poziomie centralnym. W takim przypadku będą oni zmuszeni w zdecydowany sposób napiętnować niekompetencję organów centralnych odpowiedzialnych za informatyzację państwa.

 

2015-10-29 14:44:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

22 maja, Warszawa, Konferencja CyberGov Bezpieczeństwo IT w Sektorze Publicznym, https://www.cybergov.pl

27-28 maja, Warszawa, Konferencja Wyzwania nowej kadencji, https://www.miasta.pl

28 maja, Warszawa,
Konferencja Innowacyjny Samorząd 2024, https://www.samorzad.pl
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»