Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»

Hubert Igliński: Zmniejszając prędkość możemy zwiększyć przepustowość ulic

Polskie miasta chcąc poprawiać bezpieczeństwo na ulicach coraz częściej wprowadzają strefy „tempo 30”. Już nie tylko progi zwalniające, wysepki na skrzyżowaniach, ale także ograniczenie prędkości ma pomóc udrożnić zapchane ulice i poprawić bezpieczeństwo.

Samochody w miastach poruszają się w ślimaczym tempie. Najgorzej jest w porannych i popołudniowych szczytach kiedy tworzą się prawdziwe tasiemcowe ogonki na drogach.

Mimo to urzędnicy chcą rozszerzać strefy, w których auta mogą poruszać z maksymalną prędkością 30 km/h. Strefy chcą wytyczać jednak tylko w centrach miast i na sieci ulic lokalnych i dojazdowych w obszarach zabudowy mieszkaniowej.

Na Zachodzie już to wiedzą
Wiele miast krajów zachodniej Europy od dawna stawiają na tempo-30. Są to miasta niemieckie i skandynawskie, ale także stosuje się takie rozwiązanie we Francji czy Belgii i Włoszech.

W 1991 roku prowadził takie rozwiązanie szwajcarski Zurych, a rok później austriacki Graz. W Berlinie strefa obejmuje 76 % wszystkich ulic, a w Wielkiej Brytanii już 3 miliony mieszkańców mieszka na takich obszarach. W Polsce jest to stosunkowo nowe rozwiązanie. Jednak coraz częściej jest wykorzystywane dla podniesienia bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu na drogach. Na wprowadzenie stref zdecydowały się m.in. Kraków, Gdańsk i Poznań.

Poznań dopiero w tym roku wprowadził na terenie ścisłego centrum strefę tempo 30, z kolei Gdańsk od kilku lat rozszerza strefę, która obejmuje już 37 % wszystkich ulic.

Przecież i tak stoimy
Kierowcy boją się, że takie rozwiązania radykalnie wydłużą czas przejazdu. Według danych serwisu korkowo.pl wynika, że kierowcy poruszający się po 5 największych polskich miastach. W godzinach szczytów zazwyczaj nie przekraczają 35 km/h. Poza szczytem nie jest w cale lepiej. Czy w takim razie „tempo-30” jeszcze bardziej nie zakorkuje miast?

– Paradoksalnie zmniejszając prędkość możemy zwiększyć przepustowość ulic – twierdzi dr Hubert Igliński z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. – Zmniejszają się bowiem m.in. odstępy między autami, a do tego dochodzi większa płynność ruchu np. przy ruszaniu na skrzyżowaniach. Doktor Igliński podaje przykład ze Skandynawii: – Szwedzi po wprowadzeniu w centrach miast strefy „Tempo 30” zmierzyli tam średnią prędkość pojazdów i okazało się, że wynosi ona ok. 25 km/h. W Poznaniu, gdzie kierowcy mogli jeszcze do niedawna jeździć dwa razy szybciej, średnia prędkość w godzinach szczytu wynosiła niespełna 18 km/h.

– Podając te liczby warto jednak zauważyć, że w Londynie na sieci głównych arterii, średnia prędkość w godzinach 7-19, to 31 km/h, a w centrum – 14,4 km/h – zaznacza prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej.

Aby strefa tempo 30 spełniała swoje zadanie nie powinna obejmować tras przelotowych, obwodnic ani głównych ulic.

Niebagatelne znaczenie zmniejszenia prędkości ma także podniesienie bezpieczeństwa uczestników ruchu. – Badania dowodzą, że wprowadzenie takich stref ma bezpośrednie przełożenie na statystki wypadków – zaznacza prof. Suchorzewski. – Pieszy ma 55 % szans na przeżycie wypadku, gdy zostaje uderzony przez samochód jadący z prędkością 50km/h. Gdy zmniejszymy prędkość do 30 km/h jego szanse rosną do 95%. Po wprowadzeniu w Londynie stref „tempo 30” liczba zabitych na drogach spadła o 42%, z kolei w Barcelonie o 27%.

Same znaki nie wystarczą
Równie istotnym elementem tworzenia strefy tempo 30 jest budowanie odpowiedniej świadomości wśród kierowców. – Samo wytyczenie linii i postawienie znaków nic nie da. Trzeba włożyć pewien trud w edukację kierowców, zmienić ich mentalność i sposób zachowania na drodze - uważa dr Igliński. – Każdy sposób jest dobry czy to będzie film instruktażowy, czy akcje służb miejskich pouczających kierowców którzy przekraczają prędkość. Ważne żeby zadbać o edukację i odpowiednio informować. (raf)

2013-11-11 20:19:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

22 maja, Warszawa, Konferencja CyberGov Bezpieczeństwo IT w Sektorze Publicznym, https://www.cybergov.pl

27-28 maja, Warszawa, Konferencja Wyzwania nowej kadencji, https://www.miasta.pl

28 maja, Warszawa,
Konferencja Innowacyjny Samorząd 2024, https://www.samorzad.pl
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»