close
|
|
RAPORTY Dostęp do informacji publicznej w samorządach – jeszcze nieidealny
Skontrolowane przez NIK samorządy były właściwie przygotowane do realizacji zadań w zakresie udostępniania informacji publicznej i większość z nich realizowały prawidłowo. Wykryte nieprawidłowości dotyczyły przyjętych w samorządach regulacji ograniczających dostęp do informacji publicznej, jej nieterminowego udostępniania na wniosek, a także nieudostępniania lub niewłaściwego udostępniania informacji publicznej w BIP.
Prawo obywatela do informacji publicznej zapewnia art. 61 Konstytucji RP. Ustawa o dostępie do informacji publicznej (udip) wskazuje sposób realizowania tego prawa przez podmioty zobowiązane oraz formę, zakres i definicję udostępniania. Określa także jakie uprawnienia ma obywatel w zakresie dostępu do informacji publicznej.Prawo obywatela do informacji publicznej zapewnia art. 61 Konstytucji RP. Ustawa o dostępie do informacji publicznej (udip) wskazuje sposób realizowania tego prawa przez podmioty zobowiązane oraz formę, zakres i definicję udostępniania. Określa także jakie uprawnienia ma obywatel w zakresie dostępu do informacji publicznej.NIK przeprowadziła kontrolę (w czterech urzędach marszałkowskich, czterech starostwach i ośmiu urzędach gmin), w reakcji na sygnały o trudnościach w dostępie do informacji publicznej oraz stosowaniu ww. ustawy w jednostkach samorządu terytorialnego, które są usytuowane najbliżej obywatela.
Zgodnie z przepisami ustaw ustrojowych w statucie każdej skontrolowanej jst zawarto zapisy dotyczące udostępniania informacji publicznych. Ponadto w 12 (z 16) samorządach przyjęto dodatkowe wewnętrzne regulacje w sprawie udostępniania tych informacji. Zagadnienia realizacji obowiązku udostępniania informacji publicznej w BIP i na wniosek zawarto w pięciu jst, z kolei w siedmiu jednostkach obowiązywały procedury w zakresie jednego z trybów udostępniania informacji publicznej.
W 13 samorządach zrealizowano, wynikający z rozporządzenia w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej, obowiązek wyznaczenia osób odpowiedzialnych za przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji, informacji niezbędnych do zamieszczenia ich na stronie głównej BIP. W trzech pozostałych jednostkach zrealizowano ten obowiązek w trakcie kontroli lub tuż po jej zakończeniu.
NIK kontrolą objęła 15 rodzajów informacji, ale jedynie w przypadku sześciu rodzajów nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości w udostępnianiu ich w BIP. Wykryte zaś nieprawidłowości dotyczyły:
- dwanaście samorządów, wbrew ustawie o dostępie do informacji publicznej, nie udostępniało dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów je przeprowadzających. Jst podawały np. tylko tytuły i daty kontroli nie załączając jednak dokumentacji, do czego obligowała je ustawa;
- w BIP sześciu jst nie było kompletnych lub/i aktualnych informacji na temat prowadzonych rejestrów, ewidencji i archiwów, oraz sposobu udostępniania informacji w nich zawartych;
- pięć jst nie udostępniło niezwłocznie w BIP imiennych wykazów głosowań radnych, co było niezgodne z przepisami odpowiednich ustaw;
- jedenaście jst, wbrew przepisom odpowiednich ustaw, nie udostępniło w BIP aż 78 nagrań sesji rad gminy, powiatu i sejmiku województwa;
- trzy samorządy nie udostępniły aktualnych informacji o swoim majątku;
- trzy jst nie udostępniły dziewięciu oświadczeń o stanie majątkowym osób zobowiązanych do ich złożenia (spośród 846 objętych kontrolą oświadczeń).
2023-06-29 08:34:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie »
Dołącz do dyskusji na FB »
|
|
Wydarzenia w najbliższym czasie »
7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/
9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach »
|
|