W grudniu 2017 r. decyzją administracyjną na obszarze kwartału Kazimierz została utworzona strefa ograniczonego ruchu – obszar miasta, do którego wjazd mają przede wszystkim mieszkańcy. Celem stworzenia strefy było ograniczenie ruchu aut na obszarze miasta z wąskimi ulicami, mocno obciążonego ruchem pieszym, w tym turystycznym. Aby podnieść komfort i bezpieczeństwo pieszych, Kraków zdecydował się na wprowadzenie ograniczeń w ruchu.
Wojewoda małopolski uznał jednak, że miasto nie ma prawa bez decyzji rady miasta, podejmować takich ruchów. Nakazał więc likwidację strefy ograniczonego ruchu do końca 2018 r. Kraków nie zgodził się z decyzją wojewody, uznając, że jest w interesie społecznym, by tego rodzaju organizację ruchu wprowadzać.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał słuszność decyzji podejmowanych w krakowskim magistracie. Sąd podkreślił, że na prezydencie miasta leży odpowiedzialność za dobrą dla mieszkańców i użytkowników miasta organizację ruchu. Oznacza to, że w przyszłości Kraków będzie mógł korzystać z rozwiązania wzorowanego na strefie ograniczonego ruchu Kazimierz.
Na razie od 5 stycznia na obszarze Kazimierza będzie przez pół roku obowiązywała strefa czystego transportu – testowe rozwiązanie, które pozwoli sprawdzić, jak działa nowe rozwiązanie ustawowe pozwalające na ograniczanie ruchu samochodów pod kątem rodzaju napędu.
Źródło: http://krakow.pl
Fot. Zarząd Dróg Miasta Krakowa