Ostatnio mieliśmy do czynienia z poluzowaniem kryteriów dla przedsiębiorstw, chcących skorzystać z rządowych dopłat dla branży HoReCa. Jakie zmiany zostały wprowadzone w tym zakresie?
Tak, 1 sierpnia zmieniły się kryteria, jeśli chodzi o spadek obrotów notowanych przez firmy średnie, małe i mikro w roku 2021 lub 2022 do odpowiednio roku wcześniejszego. Poprzednio wymagany był 30-procentowy spadek, a obecnie tylko 20 procentowy. To spora zmiana, która otworzy wielu przedsiębiorcom możliwość skorzystania z tej pomocy. Wedle obecnych informacji, termin składania wniosków jest 20 sierpnia. Warto zaznaczyć, że skorzystanie z programu może wiązać się z dotacją w wysokości do 540 tys. złotych, co stanowi 90% maksymalnej kwoty inwestycji tj. 600 tys. zł.
Ta suma faktycznie robi wrażenie. Na jakie rozwiązania warto przeznaczyć takie pieniądze?
Głównym celem programu jest wsparcie innowacyjnych przedsiębiorstw, które przyczynić się ma do wzrostu ich konkurencyjności na rynku, a także do ich dostosowania się do zmieniających się trendów w sektorze usług i turystyki. Przewidzianych jest kilka obszarów, na które można przeznaczyć otrzymane fundusze. Są to: rozbudowa bazy usługowej lub produkcyjnej, zakup maszyn i urządzeń, realizacja zielonej transformacji oraz zakup i wdrożenie technologii cyfrowych, w tym oprogramowania. Należy podkreślić, że wśród kosztów kwalifikowanych znaczącymi pozycjami są m.in.: inwestycje w infrastrukturę cyfrową dla turystów, w tym np. aplikacje mobilne, wirtualne przewodniki, wirtualne wycieczki po muzeach, a także nowe technologie interaktywne, takie jak rozszerzona rzeczywistość czy wirtualna rzeczywistość. Te rozwiązania szczególnie sprawdzić się mogą obiektach, które mają wiele do pokazania w swoim obrębie czy najbliższej okolicy i odpowiednie wyeksponowanie tych walorów, może wpłynąć na decyzję turystów o przyjeździe do danego miejsca. Takie rozwiązania, mające formę aplikacji webowych i mobilnych, mogą stanowić ciekawe wsparcie działań usługowych nie tylko dla obiektów turystycznych, muzeów, ale zwłaszcza dla hoteli.
Dlaczego uważa Pan, że to właśnie na inwestycje w nowe technologie przedsiębiorcy powinni przeznaczać pieniądze z dotacji?
No cóż, inwestycje typowo budowlane wymagają zgód, które ciężko zdobyć w krótkim czasie, a rozwiązania internetowo-mobilne wdrożyć można łatwo, a mogą one wspierać infrastrukturę elektroniczną instalowaną w obiekcie (np. infomaty, tablety, telebimy, serwery etc.), no i mogą oferować nowy wymiar zwiedzania, choćby dzięki wspomnianej tu technologii AR/VR, ale i planerom mapowym dostosowanym do różnych typów turystów. Takie interaktywne wirtualne przewodniki mogą uwypuklić i wyeksponować walory obiektu, spowodować, że odwiedziny w nim będą ciekawsze. A ponadto najzwyczajniej w świecie trudno się przeznacza własne środki na tego typu systemy, bo zawsze są jakieś bieżące wydatki, które w danym momencie okazują się ważniejsze. I tu przychodzą z pomocą programy unijne, które tworząc możliwości znacznego wsparcia, zdecydowanie zmniejszają ryzyko inwestycyjne przedsiębiorców.
Mówił pan wcześniej o tym, że rozwiązania, mające formę aplikacji webowych i mobilnych, mogą stanowić ciekawe wsparcie działań usługowych zwłaszcza dla hoteli. Dlaczego akurat dla nich?
W sektorze hotelarskim jest, jak sądzę duże pole do stworzenia wartości dodanej dla usług noclegowych przy wykorzystaniu tego typu technologii. To może być wyjście naprzeciw bardziej wysublimowanym potrzebom gości hotelowych, ale i metoda na zwiększenie ich zadowolenia z pobytu. W ten sposób można bowiem podkreślić indywidualny, niepowtarzalny charakter obiektu, a więc i nadać pobytowi gościa walor ekskluzywności. Przykładowo, korzystając z rozszerzonej rzeczywistości połączonej z archiwalną fotografią, panoramami 360 lub modelingiem 3D możemy pokazać turyście jak historyczny budynek hotelu prezentował się 100 lat temu, albo jak wyglądały zabudowania przydworskie pełniące dziś zupełnie inne funkcje. Trójwymiarowy model kaplicy stojącej w przyhotelowym parku, po której pozostały już tylko ruiny, pozwoli turyście uzyskać zupełnie inny odbiór danego miejsca i jego historii. Pozwoli mu przekonać się o jego wyjątkowości, docenić ogrom pracy włożony w przywrócenie obiektowi dawnego blasku. Jeżeli do tego dodamy np. gry terenowe jakie można rozegrać w przyhotelowym ogrodzie albo interaktywny plan obiektu hotelarskiego z oznaczeniem funkcji poszczególnych budynków czy też mapę najbliższej okolicy z jej atrakcjami, propozycjami tras zwiedzania - to damy gościowi coś, co znacznie wzbogaci jego pobyt w obiekcie. Jest to zarówno źródło wiedzy o miejscu, w którym spędza się czas, jak i zbiór praktycznych informacji o całej okolicy, co ułatwi jej zwiedzanie. I to wraz z informacjami i mapami w trybie offline – a to ważne szczególnie w regionach, gdzie bywa słaby zasięg. Taki wirtualny przewodnik jako prezent goście na pewno docenią.
Zdecydowanie, może być to element mocno wyróżniający obiekt. Jakie jest wasze doświadczenie w projektowaniu takich rozwiązań?
W Amistad Mobile specjalizujemy się od wielu lat w rozwiązaniach internetowo-mobilnych w turystyce. To co tworzymy to, najprościej rzecz ujmując, wirtualne, interaktywne przewodniki mapowe. Wśród setek wdrożeń kluczowe zawsze było dla nas ciekawe prezentowanie miejsc i atrakcji turystycznych, także w kontekście ich walorów przyrodniczych i kulturowych. Mamy silne zaplecze w postaci społeczności turystycznej Traseo (tj. 2 miliony polskich turystów), ale rozwiązania dedykowane dla naszych klientów bazują na specjalnie zbudowanym silniku programistycznym Treespot. System ten ma ponad 20 różnych przetestowanych funkcjonalności, w tym właśnie rozwiązana we wspomnianej technologii poszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu można go wdrażać modułowo, a więc dodawać nowe funkcje wraz z rozwojem projektu; no i w dostosowaniu do możliwości budżetowych klientów. Istotną cechą tego systemu jest jego multiplatformowość. Tak więc może on funkcjonować jako interaktywna strona internetowa, aplikacja mobilna, strona na infokioski czy mapa mobilna w ramach aplikacji Traseo, mając przy tym wspólny system edycji treści i tę samą bazę danych. Oferujemy też klientom dedykowany serwer mapowy, dzięki czemu możemy przy realizowanych wdrożeniach oferować płynnie działający, wektorowy podkład mapowy Traseo dostosowany treściowo do potrzeb turystów. Dla naszych klientów ta szeroka pula możliwości to bardzo ważny aspekt oferty AmistadMobile.
Dla jakich klientów mieliście okazję przygotować już autorskie oprogramowanie?
Naszymi klientami są zarówno jednostki samorządowe (a współpracujemy z 60 miastami i wieloma urzędami marszałkowskimi), liczne muzea, w tym kilka skansenów, stowarzyszenia, takie jak regionalne czy lokalne organizacje turystyczne, ale i największa jednostka turystyczno-krajoznawcza w kraju – PTTK. Ale jest i wielu przedstawicieli biznesu, jak Polskie Koleje Linowe, Lotnisko Balice, centra handlowe w kilku dużych miastach, no i liczne inne obiekty z szeroko rozumianej branży turystycznej. Myślę, że program dofinansowań dla sektora HoReCa to okazja dla wielu przedsiębiorców, aby zainwestowali m.in. w takie właśnie rozwiązania wzbogacające i uświetniające pobyt turystów w ich obiekcie. A w wykonaniu tego od strony technicznej – pomożemy.
Więcej informacji o dopłatach dla HoReCa: https://amistad.pl/dotacja-horeca-2024
Zapraszamy również do wirtualnego katalogu: https://amistad.pl/katalog/2024/
OM