Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»


FINANSE 
Czy można zmniejszyć koszty oświetlenia drogowego?


Najwyższa Izba Kontroli przygotowała poradnik dla samorządów jak można oszczędzać energię elektryczną. Kontrola NIK wykazała, że gminy nie wykorzystywały oszczędnie i efektywnie pieniędzy na oświetlenie dróg, ulic, parków.


Odpowiadając na potrzebę obniżenia kosztów zużycia energii elektrycznej wiele gmin już zmodernizowało lub planuje modernizację oświetlenia drogowego. To pożądany kierunek przynoszący realne oszczędności.

Każda modernizacja polegająca m.in. na wymianie opraw oświetlenia drogowego powinna być poprzedzona projektem wykonanym przez wykwalifikowanych specjalistów, a dobrane do projektu urządzenia oświetleniowe muszą spełniać wymagania projektowe i posiadać niezbędne certyfikaty. Korzyści z zastosowania nowoczesnego systemu sterowania oświetleniem drogowym to m.in. możliwość programowania urządzeń oświetleniowych pozwalająca na autonomiczną lub zdalną redukcję mocy i strumienia świetlnego oraz możliwość załączania i wyłączania systemu w sposób jednoczesny, w ściśle określonych godzinach.

Montaż oświetlenia energooszczędnego, czyli np. przejście na oświetlenie ledowe powoduje zmniejszenie zużycia energii nawet o 50%.

Przystępując do modernizacji oświetlenia warto zadbać o doświetlenie miejsc szczególnie niebezpiecznych, w tym w okolicy przejść dla pieszych. Do oświetlenia przejść dla pieszych rekomenduje się rozwiązania, które zapewnią - pieszemu właściwe warunki obserwacji otoczenia, przejścia dla pieszych i zbliżających się pojazdów, a kierującemu pojazdem - właściwe warunki rozpoznania sytuacji drogowej i obserwacji sylwetki pieszego.

Koszty oświetlenia to jednak nie tylko zużyta energia elektryczna, ale również inne stałe koszty. Aby zoptymalizować wydatki na oświetlenie należy prowadzić stałą, pogłębioną i kompleksową analizę opłat za poszczególne parametry składające się na końcową cenę zużycia energii elektrycznej. Są one uwidocznione na fakturach wystawionych przez sprzedawcę energii (jeśli zawarta jest umowa kompleksowa) lub operatora systemu dystrybucyjnego (dystrybutora) energii elektrycznej. Co bardzo ważne, nie wystarczy jedynie porównanie wielkości zużycia energii elektrycznej w poszczególnych okresach rozliczeniowych.

Szczegółowej analizie, dla każdego punktu poboru energii, powinny być poddane dane o:

  • czasie pracy oświetlenia,
  • mocy umownej,
  • zabezpieczeniu przedlicznikowym,
  • zużyciu energii w danym okresie rozliczeniowym (odczyt licznika, z uwzględnieniem podziału na poszczególne strefy).
Gmina powinna stale monitorować poziom zużycia i koszty energii elektrycznej, tak by mogła zidentyfikować nieuzasadnione wzrosty poboru energii elektrycznej spowodowane np. nielegalnym podłączeniem do sieci, awarią lub niewłaściwym nastawieniem czasu pracy. Poza poziomem zużycia energii elektrycznej, analizie powinny podlegać m.in. takie wielkości, jak moc umowna, zabezpieczenie przedlicznikowe i czas pracy oświetlenia.

Źródło: https://www.nik.gov.pl/

2023-05-23 11:29:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

27 marca, Warszawa, Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, https://www.gov.pl/web/

27-28 marca, Warszawa, Forum Finansowania Agrobiznesu, https://pisb.pl/


Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»