close
|
|
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
Ustawę o żegludze śródlądowej dostosowano do dyrektywy europejskiej 2016/1629, która ustanawia wymagania techniczne niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa statkom pływającym po śródlądowych drogach wodnych w Polsce i państwach europejskich oraz klasyfikację śródlądowych dróg wodnych.
Oznacza to podjęcie działań na rzecz podniesienia poziomu polskich standardów bezpieczeństwa w żegludze śródlądowej i ujednolicenie systemu wymagań technicznych dla statków żeglugi śródlądowej. Doprecyzowano również procedury administracyjne, aby wyeliminować ewentualne wątpliwości interpretacyjne dotyczące obowiązujących przepisów.
W związku z koniecznością wdrożenia dyrektywy wprowadzono nowe rozwiązania:
-
zobowiązano ekspertów i przewodniczących technicznych komisji inspekcyjnych do składania oświadczeń o wykonywaniu swojej działalności w sposób bezstronny;
-
stworzono możliwość uzyskania przez armatora prowadzącego działalność w Polsce, nowego dokumentu, tj. uzupełniającego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej, uprawniającego do żeglugi po śródlądowych drogach wodnych Unii Europejskiej, na których wprowadzono dodatkowe wymagania techniczne dla statków;
-
ustalono nowe wymagania i procedury dotyczące uznawania instytucji klasyfikacyjnych przez Komisję Europejską; dodatkowo wskazano, że minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej będzie kontrolował przestrzeganie przepisów przez instytucje klasyfikacyjne, np. Polski Rejestr Statków;
-
wprowadzono możliwość odnawiania dokumentów bezpieczeństwa uprawniających do żeglugi po polskich i europejskich śródlądowych drogach wodnych;
-
na armatorów nałożono obowiązek informowania właściwych organów o zmianach danych, które są uwzględniane w unijnych świadectwach zdolności żeglugowej, co zapewni kompletność i aktualność prowadzonych rejestrów publicznych;
-
wprowadzono sankcje za naruszenie przepisów wdrażających wymogi dyrektywy 2016/1629; jednocześnie wprowadzono jednolite procedury wymiaru kar za wszystkie naruszenia zawarte w znowelizowanej ustawie;
-
stworzono warunki do rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności gospodarczej przez przedsiębiorców działających w Polsce (w efekcie możliwe będzie upoważnienie ich do instalacji, naprawy, konserwacji i wymiany sprzętu nawigacyjnego w celu wydawania świadectw dotyczących np. radarowego sprzętu nawigacyjnego);
-
na armatorów nałożono obowiązki informacyjne w przypadku zezłomowania statku, co zapewni aktualność prowadzonych rejestrów;
-
każdy obywatel będzie miał prawo wglądu do unijnego świadectwa zdolności żeglugowej (np. będzie mógł skorzystać z niego nauczyciel organizujący rejs dla dzieci i młodzieży w celu sprawdzenia czy statek spełnia wymogi bezpieczeństwa).
Dodatkowo zmieniono dotychczasowe rozwiązania:
-
założono, że wydawanie unijnych świadectw zdolności żeglugowej będzie dotyczyć nie tylko statków żeglugi profesjonalnej, ale także statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji (powyżej 20 m długości);
-
przewidziano zastąpienie wspólnotowych świadectw zdolności żeglugowej unijnymi świadectwami zdolności żeglugowej, a wspólnotowych tymczasowych świadectw zdolności żeglugowej – tymczasowymi unijnymi świadectwami zdolności żeglugowej;
-
doprecyzowano wymagania i tryb uzyskiwania odstępstw od wymagań technicznych dla statków uprawiających żeglugę o charakterze lokalnym lub wyłącznie w Polsce;
-
uszczegółowiono i zmodyfikowano procedury postępowania dotyczące uzyskiwania duplikatu dokumentu bezpieczeństwa dla statku w przypadku jego utraty lub zniszczenia;
-
doprecyzowano przepisy dotyczące zamieszczania i udostępniania danych w Europejskiej bazie danych o statkach.
Znowelizowane przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło: CIR
2018-12-13 09:15:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie »
Dołącz do dyskusji na FB »
|
|
Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach »
|
|