NIK o gminnych i powiatowych drogach
Skontrolowane przez Najwyższą Izbę Kontroli samorządy prawidłowo przygotowały oraz zrealizowały inwestycje drogowe finansowane ze środków Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej w latach 2016 - 2019.
Za fundusze, które przez pierwsze jego trzy lata, wykorzystano prawie w całości, zbudowano i zmodernizowano, w czterech skontrolowanych województwach, blisko 1,5 tys. km dróg. Poprawił się stan techniczny lokalnej sieci drogowej.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, sieć dróg publicznych zarządzanych przez gminy i powiaty na koniec 2016 r. obejmowała blisko 372 tys. km dróg, co stanowiło ponad 88 proc. łącznej długości dróg publicznych w Polsce. Ponad 60 proc. z nich miało ulepszone rodzaje nawierzchni, czyli m.in. bitumiczne, betonowe lub z kostki brukowej. Pozostałe posiadały nawierzchnie brukowcową i tłuczniową (6 proc.) oraz gruntową (34 proc.).
Systematyczne przeznaczanie środków publicznych na rozwój lokalnej infrastruktury drogowej umożliwiło zmniejszenie odsetka dróg powiatowych oraz gminnych o nawierzchni nieulepszonej i gruntowej, w ogólnej długości sieci dróg z blisko 50 proc. w 2001 r. do 40 proc. na koniec 2016 r. Nadal jednak na lokalne drogi potrzebne są ogromne inwestycje. Świadczy o tym wysoki odsetek długości dróg gminnych o nawierzchni gruntowej - blisko 47 proc., oraz ponad 8 proc. udział tego rodzaju dróg powiatowych.
„Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019” jest kontynuacją realizowanych w poprzednich latach „Narodowych Programów Przebudowy Dróg Lokalnych” tzw., „schetynówek”.
Więcej na stronie NIK
2018-12-04 07:14:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»