Nowe oblicze PAIiIZ
Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz Centrów Obsługi Inwestora (COI) spotkali się, aby rozmawiać o nowych modelach współpracy regionalnej w obliczu zmiany PAIiIZ w Polską Agencję Handlu i Inwestycji (PAHiI)oraz wdrażania w życie rządowego Programu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
W opinii Bartłomieja Pawlaka, szefa PAIiIZ nowa agencja, w którą przeistoczy się PAIiIZ, będzie odpowiadała na potrzeby coraz większej grupy polskich firm. Strategia przygotowywana w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju zakłada, że następca PAIiIZ ma pełnić rolę centrum consultingowego Grupy. - Jednostki takie jak COI, które pozostaną regionalnym parterem agencji, miałyby tworzyć z PAHiI sieć efektywnego wsparcia biznesu - zapowiedział Bartłomiej Pawlak i zaprosił samorządowców do tworzenia wspólnych narzędzi probiznesowych.
Jednym z nich mógłby być poradnik pokazujący, jak przyciągać inwestycje do regionów. Publikacja powstałaby na bazie doświadczeniach firm i instytucji. Jak wynika z analiz PAIiIZ, dziś najbardziej poszukiwanymi działkami inwestycyjnymi są te do 5 hektarów. Inwestorzy szukają także hal produkcyjnych o powierzchni 2-5 tys. m2. Rośnie zainteresowania gotowymi halami powyżej 10tys. m2, jednak cały czas jest zbyt niska ich podaż w kraju.
Prowadzona przez agencję analiza oczekiwań firm pokazuje także, że w kwestii instrumentów wparcia inwestorom zależy nie tylko na pomocy publicznej z poziomu centralnego, ale i na „miękkich” elementach, których poszukują właśnie w regionie. To obok odpowiedniego kapitału ludzkiego, sprawność i wysoka jakość pracy project managerów pilotujących inwestycję w samorządzie czy odpowiednie paramenty infrastrukturalne, które pozwolą np. szybko upłynnić wyprodukowany w danym miejscu towar.
Źródło: PAIiIZ
2016-09-19 06:52:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»